De combinatie van slimme brillen (VR-headsets) die de echte omgeving als augmented reality met virtueel gegenereerde beelden combineren bestaan al meerdere jaren. De revolutie zit hem in de perfectionering van de camera’s, sensoren, beeld- en geluidsweergave plus realtime AR-tracking. De gebruiker verkeert als het ware helemaal in de onderdompelende dataomgeving. Die data kunnen beelden, geluiden, teksten, naslagwerken, communicatievormen (waaronder social media en 3D videoconferencing) en bedieningsconsoles zijn. De data en controllers liggen als het ware voor het visuele grijpen bij de drager van een headset zoals Apple Vision Pro, Microsoft Hololens, Meta Quest Pro, Oculus Rift, Sony/Siemens XR headset, HTC Vive Pro, Valve Index en Magic Leap. Een bijkomend voordeel is dat de nieuwe generaties VR/AR-brillen steeds beter op AV-gebied en draaggemak worden.
De tweede belangrijke ontwikkeling betreft het beschikbaar komen van slimme 4K LED-panelen die uiterst realistische beelden tonen. Net of je er ook echt ter plaatse bent of middenin zit. Met behulp van AI en virtuele productietechniek generen deze LED-panelen elke denkbare leef-, werk- en game-omgeving. Daarmee vervagen zowel de grenzen tussen fysiek en virtueel als de ruimten onderling in het smarthome.