Er spelen momenteel een aantal opvallende wetmatigheden binnen de hifi. Veblen stelt dat een economisch goed bij het stijgen van de prijs tot een verminderde vraag leidt. Dat is logisch. Van een streamer die 400 euro kost worden er veel meer verkocht dan van eenzelfde type apparaat dat 15.000 euro kost. Maar, het Veblen effect is dat als een object een zeer hoge prijs heeft, de vraag juist weer toeneemt. Dat staat dus haaks op de economische wetmatigheden. Een verklaring is, volgens Veblen, dat kopers denken dat iets dat duur is beter is en een andere reden is dat die consumenten kopen om hun rijkdom te etaleren. Een deel van de heel dure audioproducten zijn dan ook zogenaamde Veblen Goods en diverse fabrikanten speculeren bewust op dit effect. Een uitermate interessante publicatie van Dana Thomas biedt meteen een dieper inzicht in deze materie. Het issue is dat het eenvoudiger is om een luxe beleving te maken dan een luxe product. De echt dure producten gaan daarom vergezeld van de meest exotische marketinguitspattingen en bieden een wereld aan ongekende ervaringen. Doe maar eens een bezoek aan het AP House in London (New Bond Street), een Cartier boetiek, de Apple Store op het Leidseplein of een event van Bentley of Hermès. Thomas schreef met haar boek How luxury lost its luster een stukje sociale geschiedenis. Kort door de bocht stelt zij dat luxe vroeger voor de aristocratie was, maar tegenwoordig gedemocratiseerd is. Vrijwel iedereen die dat wil en een klein beetje happy money heeft, kan producten kopen van de grote merken en los gaan met de meest eyecatching bling bling. Hifi was in de jaren vijftig en zestig van hoge kwaliteit en er hing, voor die tijd, een flink prijskaartje aan. Het was absoluut geen massa-artikel. Momenteel kan iedereen zich hifi veroorloven en zijn producten betaalbaar. De hifi-marketing schets droomwerelden met de eigenaar als gevierde upperdog van de roedel. Maar, met de echte en zeer dure luxe is een probleem, aldus Thomas. De verleiding is groot om inferieure producten te gaan maken. Dat zie je ook met sommige zeer dure (en luxe) hifi. De gigantische marketingblurg transformeert de niets vermoedende consument naar hemelse sferen. Maar het product heeft niet meer de kwaliteit die evenredig zou moeten zijn met het enorme prijskaartje. De producten van Angstrom zijn zonder meer luxe en hebben een wat hoger prijskaartje. In hoeverre zijn de genoemde wetmatigheden hier van toepassing?
Leave a Comment
You must be logged in to post a comment.